مشاوره تحصیلی مشاوره تحصیلی .

مشاوره تحصیلی

قوانین معافیت تحصیلی سازمان نظام وظیفه

		
		به اشتراک بگذارید
			










		
            
به این مطلب امتیاز دهید

قوانین معافیت تحصیلی به ضوابط و قوانینی گفته می شود که سازمان نظام وظیفه در برابر مشمولین اجرا می کند . این قوانین معافیت تحصیلی بسیار گسترده بوده و مشمولینی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را دارند باید با این ضوابط آشنا شوند . محصل دوره متوسطه و هنرجویان هنرستان ها به کسانی گفته می شود که در مدارس روزانه یا شبانه زیر نظر آموزش و پرورش به تحصیل مشغول هستند . هم چنین همانظور که می دانید این افراد محصلی که سن ۱۸ سال آن ها تمام می شود و وارد سن ۱۹ سالگی می شوند مشمولین نظام وظیفه به حساب می آیند . یعنی باید به سربازی بروند . این اشخاص بر اساس قوانین معافیت تحصیلی و آیین نامه بخش اجرایی معافیت تحصیلی دانش آموزان خدمت وظیفه عمومی می توانند تا سن ۲۴ سالگی از معافیت تحصیلی استفاده کرده و به ادامه تحصیل اشتغال داشته باشند .

شرایط معافیت تحصیلی سربازی

یکی از اولین و مهم ترین قوانین معافیت تحصیلی این است که افرادی که قبل از سن ۱۸ سالگی  فارغ التحصیل ، اخراج یا ترک تحصیل کنند تا ۶ ماه زمان دارند تا مراحل اعزام به خدمت را انجام دهند . این قانون برای افرادی است که زیر سن مشمولیت فارغ التحصیل ، ترک تحصیل یا اخراج می شوند . اما قوانین معافیت تحصیلی برای افرادی که دیپلم یا مدرک پیش دانشگاهی خود را دریافت کرده اند متفاوت خواهد بود . مدت زمان معافیت تحصیلی برای افراد ذکر شده در اینجا یک سال می باشد . یعنی افراد یک سال فرصت دارند تا مراحل اعزام خود را انجام دهند . اگز شخصی بعد از ترک تحصیل نیز قصد بازگشت و ادامه تحصیل را داشت می تواند در این مدت یکساله ادامه تحصیل دهد .


بیشتر بخوانید: معافیت تحصیلی خدمت سربازی چیست


مرکز مشاوره معافیت تحصیلی به مشمولین کمک خواهد کرد تا بتوانند از مشاوره معافیت تحصیلی استفاده کرده و بتوانند به آسانی و بر اساس ضوابط و قوانین معافیت تحصیلی بگیرند . دانش آموزان ، هنرجویان و  محصلین برای تقاضای معافیت تحصیلی باید مراحل زیر را انجام دهند .

  • این افراد باید از طریق سازمان ها و وزارت خانه های مرتبط به محل تحصیل خود برای پرکردن فرم معافیت تحصیلی اقدام کنند .
  • بعد از پرکردن فرم  این معافیت تحصیلی از طریق سازمان نظام وظیفه ای که در آن سازمان مستقر می باشد تایید شده و به دانش آموزان داده می شود .
  • اگر دانش آموزی به سن مشمولیت رسیده باشد این سازمان ها باید تقاضای معافیت تحصیلی مشمولین را صادر و به محل تولد مشمولین ارسال کنند .

این معافیت تحصیلی برای دانش آموزان و محصلین هر ساله توسط آموزش و پرورش منطقه کنترل شود و هر ساله تمدید شود . اگر محصلین ترک تحصیل کنند یا فارغ التحصیل شوند ادارات آموزش و پرورش باید کارت معافیت تحصیلی آن ها را باطل کرده و مراتب را به سازمان نظام وظیفه ی عمومی اطلاع دهند . تا آن ها بتوانند به وضع مشمول رسیدگی کنند . مشمولین باید بلافاصله  برای اعزام به خدمت اقدام کنند .


بیشتر بخوانید: شرایط معافیت تحصیلی خدمت سربازی ۹۸


برای اطلاع از قوانین معافیت تحصیلی کافیست با آویژه تماس بگیرید

  • معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی
  • معافیت تحصیلی خارج از کشور
  • معافیت تحصیلی دانش آموزان پیش دانشگاهی
  • مدت زمان معرفی به نظام وظیفه بعد از فارغ التحصیلی
  • سنوات معافیت تحصیلی
  • لغو معافیت تحصیلی
  • انصراف از دانشگاه آزاد و سربازی
  • سن مشمولیت سربازی
  • تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان
  • درخواست معافیت تحصیلی دانشجویی
  • مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور
  • معافیت تحصیلی پسا دکتری
  • معافیت تحصیلی خارج از کشور لیسانس

بیشتر بخوانید: مشمولین معافیت تحصیلی خدمت سربازی


قوانین معافیت تحصیلی دانشگاه

قوانین معافیت تحصیلی دانشگاه  نیز از ضوابط تعیین شده از سوی سازمان نظام وظیفه تبعیت می کند . همتن طور که می دانید دانشجو به کسی گفته می شود که طبق ضوابط و مقررات وزارت علوم وارد دانشگاه و موسسات آموزش عالی داخل کشور یا خارج کشور شده و به ادامه تحصیل مشغول شود . همان طور که می دانید وارد شدن به این مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها نیازمند حداقل مدرک دیپلم می باشد . فارغ التحصیلان با مدرک دیپلم می توانند در کنکور و دیگر آزمون های ورودی دانشگاه ها شرکت کنند و وارد آن شوند . البته باید این نکته را در نظر داشت که مشمولین غایب نمی توانند در آزمون های ورودی دانشگاه ها شرکت کنند . مگر اینکه غیبت این مشمولین موجه باشد .

از دیگر قوانین معافیت تحصیلی دانشگاه این است که اگر افراد ذکور در آزمون ورودی دانشگاه ها و کنکور شرکت کرده و قبل از مشخص شدن قبولی مشمول خدمت سربازی شوند باید برای اعزام به خدمت اقدام کنند . تا زمانی که قبولی آن ها قطعی شود . در این موقع از خدمت وظیفه مرخص می شوند و به ادامه تحصیل مشغول می شوند . اگر مشمولین قبل از  اعلام قبولی برای اعزام به خدمت اقدام نکنند مشمول غایب محسوب می شوند . حتی اگر در دانشگاه نیز قبول شوند نمی توانند ادامه تحصیل دهند و حق ورود به دانشگاه را نخواهند داشت .

این مسئله نیست قابل توجه خواهد بود که داوطلبانی که در آزمون های ورودی دانشگاه ها شرکت کرده و در مقطع لیسانس ادامه تحصیل می دهند . بر اساس ضوابط و قوانین معافیت تحصیلی می توانند تا اخذ مدرک دکتری می توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند . البته این معافیت طبق قانون و ضوابط داده می شود . یعنی داوطلبان نباید در طول دوران تحصیل خود غیبت داشته باشند .


بیشتر بخوانید: مدارک معافیت تحصیلی خدمت سربازی


قوانین معافیت تحصیلی حین خدمت

قوانین معافیت تحصیلی حین خدمت از جمله ضوابط و قوانینی است که در حین خدمت اجرا می شود . سربازان نظام وظیفه اگر در دوران خدمت وظیفه ی خود در آزمون ورودی دانشگاه ها در مقطع کارشناسی شرکت کنند و قبول شوند می توانند در دانشگاه حضور پیدا کنند . این سربازان با مراجعه به بخش آموزش دانشگاه مورد نظر می توانند درخواست معافیت تحصیلی خود را گرفته و آن را به سازمان نظام وظیفه تحویل دهند . اگر مشمولین غیبت نداشته باشند می توانند مرخصی خود را از سازمان نظام وظیفه گرفته و برای ادامه تحصیل در دانشگاه مورد نظر اقدام کنند .

این نکته قابل ذکر است که سربازان نظام وظیفه نمی توانند برای دوره کاردانی مرخصی بگیرند . آنها فقط مجازند برای معافیت تحصیلی در مقطع کارشناسی اقدام کنند . غیرقانونی بودن تحصیل همزمان با خدمت یکی دیگر از قوانین معافیت تحصیلی حین خدمت می باشد . یعنی آن دشته از مشمولینی که به خدمت سربازی اعزام می شوند برای ادامه تحصیل باید از معافیت تحصیلی استفاده کنند . آن ها نمی توانند به طور هم زمان هم به دانشگاه رفته هم خدمت سربازی خود را انجام دهند .

معافیت تحصیلی دانش آموزان,قوانین معافیت تحصیلی,معافیت تحصیلی حین خدمت

سایر موارد مربوط به معافیت تحصیلی برای دانش آموزان

  • مراحل گرفتن معافیت تحصیلی خارج از کشور
  • شرایط خروج از کشور برای ادامه تحصیل
  • وثیقه خروج از کشور
  • قوانین نظام وظیفه برای دانشجویان خارج از کشور
  • شرایط گرفتن معافیت تحصیلی
  • تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان خارج از کشور
  • نظام وظیفه معافیت
  • انصراف از دانشگاه و سربازی
  • ساعت کار نظام وظیفه
  • امور مشمولین نظام وظیفه
  • تصویر اقامت معتبر چیست
  • فرم شماره ۵۴
  • جریمه انصراف از دانشگاه دولتی
  • انصراف از دانشگاه آزاد و شرکت در کنکور
  • مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه
  • خرید سربازی دانشجویان انصرافی ۹۷
  • سن مشمولیت خروج از کشور
  • خرید سربازی

بیشتر بخوانید: قوانین معافیت تحصیلی خدمت سربازی


قوانین جدید معافیت تحصیلی

قوانین جدید معافیت تحصیلی نیز توسط سازمان نظام وظیفه ی عمومی در سال های اخیر اجرا می شوند . آن دسته از مشمولینی که به طور غیر قانونی از کشور خارج می شوند نمی توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند . آن دسته از دانشجویان که با داشتن معافیت تحصیلی  به تحصیل در کشورهای دیگر اشتغال دارند اگر در حین تحصیل به کشور بیایند باید ظرف ۶ ماه کشور را ترک کنند . آن ها بعد از گذشت ۶ ماه حق خروج از کشور را نخواهند داشت .

اگر بخواهیم راجع به دیگر قوانین معافیت تحصیلی  صحبت کنیم باید بگویم دریافت معافیت تحصیلی برای دانش آموزان بر اساس ضوابط آموزش و پرورش تعیین شده است . در واقع افراد ذکوری که در حال تحصیل هستند تا سن ۲۰ سالگی مجاز هستند تا ادامه تحصیل بدهند . این افراد می توانند در هر رشته ای تحصیل کنند . به طور واضح تر اینکه رشته های تحصیلی مختلف تاثیری در این مدت زمان برای اعزام به خدمت نخواهد داشت . حتی اگر این دانش آموزان در سن ۱۸ سالگی هنوز دروس مقطع راهنمایی را نیز بخوانند می توانند به  طور پیوسته تا همان سن ادامه تحصیل دهند و تحصیلات خود را به پایان برسانند .


بیشتر بخوانید: معافیت تحصیلی دانش آموزان چگونه است ؟


قوانین صدور معافیت تحصیلی

قوانین صدور معافیت تحصیلی که توسط سازمان نظام وظیفه وضع می شود از طریق سازمان ها و مراکز آموزش و پرورش و وزارت خانه های مرتبط با آن ها برای دانش آموزان صادر می گردد . البته کارت معافیت تحصیلی برای دانشجویان نیز در بخش آموزش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی زیر نظر وزارت علوم صادر می شود .  البته این نکته  نیز مهم است که تغییر رشته و انتقال دانشجویان از دانشگاهی به دانشگاه دیگر طبق ضوابط و مقررات اجرایی سازمان نظام وظیفه امکان پذیر خواهد بود . مشمولین می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قوانین صدور معافیت تحصیلی با مرکز مشاوره معافیت تحصیلی آویژه تماس بگیرند . مشاورین ما همه روزه پاسخگوی عزیزان خواهند بود .

 

 

برای مشاوره در زمینه قوانین معافیت تحصیلی سازمان نظام وظیفه

از مشاورین مرکز مشاوره تحصیلی و نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در استان تهران با 9092305445 و در سایر استانها با 9099072068 تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۲۲:۵۳ توسط:سوگل موضوع: نظرات (0)